понеделник, 28 май 2012 г.

Малта I част - Градовете



Малта е една невероятна страна и няма как човек да не се влюби в нея, след като веднъж се е разхождал по улиците на Валета, Мдина, Виториоса и други подобни градчета и селца, изпълнени с много история, чар и средиземноморски дух! Почти всички сгради са в жълти нюанси и това прави улиците да изглеждат още по-приятни и слънчеви. Архитектурата им е смесица от различни стилове, на мен много ми прилича на Сицилия, въпреки че още не съм ходила там, но си я представям именно по този начин :-)!
От София има директен полет до Малта на авиокомпания Air Malta , но ние не летяхме с тях. На отиване пътувахме с Wizz air до Рим, имахме около 2 часа престой и продължихме с Easy Jet, а на връщане с Ryan air до Венеция и после отново с  Wizz air до София. Равносметката беше на половина по-евтини самолетни билети и тридневно посещение на Венеция! И по-добре, че бяхме избрали този вариант, защото в деня в който пристигнахме на острова, полета на Air Malta от София беше отменен.


Известно време Малта е била британска колония и това има своите отражения, едни от тях - английският език е официален, необходими са  адаптери  за контактите и автомобилите се движат в лявата лента.Островът е малък и би било много удобно да се вземе кола под наем, но и транспортната им система е много добре развита, автобусите са чисто нови и климатизирани, при това изобщо не е скъпо. Еднодневна карта за цялата транспортна мрежа на острова струва 2.60 евро, ние си взехме карти за 7 дни - 12 евро и те се избиват многократно. Дневно се качвахме поне на 4 автобуса, а веднъж ни се случи и цели 10 пъти :-)! Ето и официалният сайт на транспорта в Малта, от тук може да се види много полезна информация за автобуси, тарифи и маршрути. Разстоянията са малки,но повечето градове преливат един в друг и понякога в пиков момент 17 километра се взимат за 1 час.
За разглеждане на острова най-удобно е да се отседне във Валета, понеже всички автобуси за различните населени места на острова тръгват от там. Ако искате да сте по-близо до плажове, по-добре отседнете в северната част на острова. Всъщност не бих казала, че Малта е плажна дестинация. Бреговете са предимно скалисти и има много малко пясъчни плажове, поради което в пиков сезон са препълнени с хора.
 Малта е островна държава и се състои от архипелаг от няколко острова, по-големите от които са Малта, Гозо и Комино. С жълтите маркери са отбелязани местата, които сме посетили.

Програмата ни беше малко натоварена - беше предвидено всеки ден да ходим до различен град, а ако останеше време следобед бяхме и на различни плажове. За 10 дни посетихме доста места. Естествено започнахме разглеждането от столицата Valetta. Столицата беше най-често посещавания от нас град, тъй като там се налагаше да сменяме автобусите.
Triton Fontain - намира се във Floriana, точно на входа на Valetta, около него е разположена централната автогара. 




Republic street е главната търговска улица на Валета.




St John's Co Cathedral




 В Малта също вали дъжд, при това по време на нашето посещение ни валя цели 4 пъти :-)


Palace Square



Всички сгради са със страхотна архитектура!






Lower Barakka Gardens - от тук се откриват много красиви гледки към трите града отсреща.











Upper Barakka Gardens







Merchant street

Hastings Gardens


Вторият ден отделихме на Мдина - старата столица на Малта. Средновековен град, наричан още "Silent city", който е затворен с крепостни стени. Невероятно е, но в тези стари сгради все още живеят хора!











Мдина се намира на малък хълм на средата на острова и от тук има прекрасна гледка към морето.



  Вечер градчето също изглежда много добре. Има няколко кафета и ресторанти и нали си имахме карти за транспорта, та понякога идвахме до тук да пием по нещо след вечеря :-).




                                     San Anton Palace, Attard - резиденция на малтийския президент


San Anton Gardens, Attard - най-известните градини на острова. Те принадлежат към резиденцията на президента, но са отворени за публични посещения безплатно.



  





 Qrendi - в това селце попаднахме напълно случайно. Бяхме тръгнали с автобуса до Zurrieq, за да стигнем  до Синята пещера и да се возим на лодка, но объркахме автобусите и се озовахме в съседното село. Докато чакахме автобуса който свързва двете села, се разходихме малко. Дори и в това забутано село имаше красива катедрала.



The Blue Grotto - разходка с лодка







Непременно трябва да се посетят и трите града L-Isla (Senglea), Bormla (Cospicua), Il-Birgu (Vittoriosa), затворени от масивна линия на укрепление, създадена от рицарите на Свети Йоан. До голяма степен е запазена средновековната архитектура на сградите. Градовете преливат един в друг и ако не видите табела, няма да разберете, че сте влезли от единия град в друг. Ние така си мислехме, че разглеждаме  Il-Birgu (Vittoriosa), а се оказа, че се намираме в Bormla (Cospicua).
L-Isla (Senglea)




                                                                   Bormla (Cospicua)





Il-Birgu (Vittoriosa)











Едно от любимите ми места в Малта е Palazzo Parisio в Naxxar - дворец от 19 век. Тук може да пиете кафе, да обядвате, вечеряте, да се разходите из градините. Също така организират и сватбени тържества :-)!









Толкова много видове китайски рози не съм виждала никога!







Ние като бяхме, тъкмо се подготвяха за някакъв прием, но никой не ни каза, че не може да се разхождаме наоколо и си разгледахме на спокойствие!


катедралата в Naxxar

Rotunda of St Marija Assunta  в Il-Mosta - построена през 19 век, на мястото на друга църква, куполът и е четвъртият по широчина в света. Отвън изглежда много впечатляващо!



Marsaxlokk 
 традиционно рибарско селище в югоизточната част на острова. Тук може да се хапне прясна риба на сносни цени.





P.S. От 20.06.2014 г. Wizz air започват да летят по дестинацията София-Малта.

Следва продължение... "Остров Гозо" и "Остров Комино и плажовете в Малта"


33 коментара:

  1. Уникални снимки!Много ми хареса Малта през погледа ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. То си е и много красиво! Не само през моя поглед :-)! В интерес на истината преди да заминем бях чела и много негативни мнения за Малта, но не съм била предубедена, че и на мен няма да ми хареса. Напротив - по снимките които съм гледала, аз бях сигурна, че това ще стане една от любимите ми страни! Просто харесвам такива места, с подобна архитектура, не ми допадат модерни градове и лъскави сгради :-)!

      Изтриване
  2. Здравейте. Четейки тези страхотни пътеписи, и коментари, няма как да не се изкажа и аз. През септември 2013 планирам екскурзия до Сицилия - Палермо, Агридженто, Катаня, а за финал, ако има шанс от Юг, чак на север до Торино. Няма да е евтинко, но при всички случаи си заслужава. Ако има достатъчно луда глава, която да ме последва нека се свърже с мен. IVO PESHUNOV във Фейсбук, или на: ivo_peshunov@abv.bg

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Иво! Благодаря ти за милите думи! Бях в Катания тази година за един ден (беше включена в маршрута от круиза ни)и много ми хареса. Някой ден трябва да отделим повече време за Сицилия и да направим такава обиколка каквато ти планираш. Не мога да ти дам много съвети относно планирането, понеже не съм организирала за там, но това което искам да ти кажа е за цената - тя ще бъде такава каквато ти си я направиш. За самолетни билети провери в сайтовете на Easy Jet,Wizz air, Ryan air, ако пътуваш някъде от Венеция, Милано или Рим се намират доста добри цени. А до там от София се намират билети на доста добри цени. Ако си по-авантюристичен може да спиш по хостели или кауч сърфинг. Аз не съм пробвала така - задоволяваме се с хотелите :-)! Ако ти е възможно си планирай предварително дните в които ще направиш пътуванията с влак и си закупи билети от по-рано по интернет - излиза значително по-евтино за големи разстояния :-)! Успех ти желая с пътешествието и да разкажеш после :-)!

      Изтриване
  3. Здравейте!

    По кое време на годината бяхте в Малта?Планираме да я посетим края на април, началото на май. Дали ще е достатъчно топло за плаж?
    Благодаря предварително за отговора
    Наясно съм че няма как да знаете, разчитам на впечатленията ви и евентуално от информация която сте научили от местните.:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте!
      Ние бяхме през втората половина на септември. Имахме 3-4 дни с леки превалявания, но като цяло беше топло и супер за плаж. За края на април предполагам, че ще е топло, но водата в морето едва ли ще е достатъчно топла за къпане. И все пак всичко е въпрос на късмет - аз разчитам предимно на него :-)! Желая ви незабравими моменти в тази прекрасна страна!

      Изтриване
    2. Здравеийте, радваме се, че се интересувате от Малта ! Сигурно ще се учудите, че де радваме. Накратко ще Ви обясня – ние сме българи, живеещи и работещи от тук от 1997 г. ( имаме наша туристическа фирма- може би вече сте я чували или чели за нея – MARIANNA CO. ) и винаги се радваме, когато някой прояви интерес да посети този малък, но чаровен остров и съответно се стараем да допринесем с нещо, дори и с много за да усети истинската атмсфера и да види колкото е възможно повече за да......му хареса и той да напише нещо, както авгорите на този прекрасен, наистина прекрасен материал! Нямам за цел да рекламирам нашата фирма с това писмо. В крайна сметка всеки си избира фирмата, чрез който да си уреди пътуването. Но нека все пак да ви дам честен отговор на въпроса за възможностите за плаж- април-май – не става за къпане в морето, но можете със сигурност да се наслаждавате на слънчеви дни (средно годишно те са в Малта над 300 на брой ! ) Ще имате възможност и да усетите топлината и на човешките отношения тук, на приятелската атмосфера, която цари навсякъде, на спокойствието и сигурността, които привличат над 1.4 млн. туристи годишно. И сигурно ще се запитате как така- толкова малка територия-почти колкото Софийското поле, с население от около 400 хил. души привличат този огромен брой туристи от цяла Европа, а и от доста др.континенти? .....ще си отговорите сам, когато сте на летището при отпътуването си 
      Очакваме Ви в Малта – по всяко време на годината
      Мариана и Емил
      можете и да ни се обадите: 00356-445026, 00356-243883

      Изтриване
    3. Благородно ви завиждам, че живеетe в тази невероятна страна и се занимавате с нещо, което обичате! Поздрави :-)!

      Изтриване
  4. Здравейте. Имам въпроси към Емил и Мариана. Планирам да дойда да работя в Малта през сезона и искам да ви попитам, какво е положението. Намира ли се лесно работа в сверата на туризма ? Как вървят наемите ? Как вървят заплатите в тази сфера ? Какви са разходите за храна, на чоек, горе-долу ? Как седи въпроса с документите при работа ? Иска ли се разрешение ? Благодаря ви предварително. Много ще ми помогнете, ако ми отговорите на тези въпроси, а и на други, ако пропускам нещо съществено.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може би е най-добре да се свържете по телефона или на мейл с Мариана и Емил, защото най-вероятно не следят коментарите в този блог :-)!

      Изтриване
    2. Аз ходя там 4 година подред и мога да ти отговоря.Най-лесно работа можеш да намериш в ресторантите и в строителството.Дори и да си чистач ти плащат доста така че да не говори колко можеш да изкараш от друга работа.Разходите за храна са малко за 30 евро можеш да си купиш храна за месец.За документи не мога да ти кажа , но ако си за повече време там можеш да искаш договор.Само 1 съвет ако търсиш квартира най-евтините са в Буджиба пък там има и много българи.

      Изтриване
  5. Беше интересно и любопитно да науча нещо повече за страна като Малта , която е била британска колония и това има своите отражения, едни от тях - английският език е официален, необходими са адаптери за контактите и автомобилите се движат в лявата лента.Островът е малък и би било много удобно да се вземе кола под наем, но и транспортната им система е много добре развита, автобусите са чисто нови и климатизирани, общо взето добронамерено и спокойно можем да им завидим за нещата които са постигнали.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че информацията ви е била полезна :-)!

      Изтриване
  6. Всъщност Малта е наистина такава каквато я представяш.Но за жалост сте посетили много малка част от този земен рай.А знаеш ли,че местното население се равнява на чужденците половината от които са българи най-вече варненци.Малта е завладявана и от други държави освен Британия и точно затова малтийският език е мешан от английски,арабски,италянски и други езици.Иначе аз пък разбрах от описанието ти много други неща.А снимките са много хубави.И сте посетили най-хубавия плаж Мellieha Bay.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за полезната информация! За съжаление не винаги ни достига времето да посетим всичко, което желаем, но това е една добра предпоставка да се върнем отново в тази прекрасна страна :-)!

      Изтриване
  7. Бихте ли препоръчали хотел в Малта?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Била съм само един път в Малта в гореспоменатия хотел, но както казах вече - не го препоръчвам!

      Изтриване
    2. Здравейте!Поздравления !Страхотни статии и публикации имате!Чета ви с интерес....Двуомя се между Севиля и Малта през есента-вие какво бихте ме посъветвали?Видях, че сте посетили и този прекрасен район!Моля да споделите къде повече ви е допаднала дестинацията.Благодаря ви предварително!

      Изтриване
    3. Здравейте! Благодаря за хубавите думи!
      Много сложен въпрос ми задавате :-)! И двете места са прекрасни по свой собствен начин и са много различни едно от друго. В Малта има много чар и определено е едно от любимите ми места, където бих се завърнала. В Севиля също имам намерение да се връщам, защото ми останаха доста неща за разглеждане, а мисля да посетя и други градове в Андалусия. Моят съвет е, тази година да изберете Малта. Това, че може да използвате директния полет на Wizz air до там е огромен плюс, определено ще Ви е по-лесно и евтино от към организация. А Севиля... може да оставите за другата година ;-)!

      Изтриване
    4. А не съм съгласен!Малта не е лоша ,но всеки си гледа през неговият поглед-аз лично предпочитам да посетя някое селце или градче в Тоскана или в Сицилия :)пък ако не сте ходили и в други известни европейски дестинации като Рим или Лондон -направо си е загуба на време или средства Малта!

      Изтриване
    5. Естествено, че всеки гледа нещата през неговата призма и аз уважавам Вашето мнение :-)! Малта е прекрасна от моя гледна точка и когато някой ме попита дали си струва да я посети - моят отговор винаги ще бъде: "Непременно - определено си заслужава!"

      Изтриване
    6. Зани ,благодаря Ви за отговора!И без друго се чудех за Андалусия -наистина ме разубедихте:)Ще погледна полетите на WIZZ .Колкото до гледната точка на Анонимен -аз все си мисля ,че навсякъде е хубаво,стига човек да има възможност и желание да пътува.Аз обичам точно такива дестинации- големите и шумни градове ,не че не ме впечатляват,но нямат този особен чар атмосфера,смесица от стилове и порядки ....Зани ,ще огледам всичко и ако възникнат въпроси ,ще пиша отново,надявам се да не досаждам :)

      Изтриване
    7. Винаги когато тръгна за някъде гледам много снимки за даденото място и по това преценявам дали ще ми хареса! Досега не съм оставала излъгана! За Малта специално съм чела много противоположни мнения - едни казват, че е супер, други казват, че са ужасно разочаровани. Още преди да стъпя в Малта аз бях убедена, че на мен ще ми хареса, ами просто обичам такива места :-)!!! Затова мисля, че снимките говорят достатъчно, ако ви харесва това, което виждате на снимките - значи ще ви хареса и на място :-)!
      На разположение съм за всякакви въпроси и стига да мога ще помогна :-)!

      Изтриване
  8. Здравейте,

    Поздравления за прекрасните снимки и описания! Пожелавам ви още много пътешествия по приказни дестинации :) Бих искала да ви попитам, с оглед на вашият опит, смятате ли, че 5-6 дни биха били достатъчни за разглеждане на цялата група от острови? вВ случая не става въпрос за ходене по всяка църква и площад, описани в пътеводителите, а по-ското за основните забележителности (природни и сътворени от човека) ... Също така, бихте ли препоръчали рент-а-кар или трафикът е сериозен? (някъде в текста прочетох, че май става навалица в пиковите часове, въпросът е дали островът е пренаселен и това е стандарт или по-скоро зависи от часовото време). И в тази връзка - тяхното движение като английското ли е или като нашето? Предварително благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте :-)!
      По принцип на мен времето никога не ми стига, на нас и 10 дни ни бяха малко, дори останаха неща, които искахме, но не можахме да видим! Но, може и да стане, без ходене по плажове обаче! Например 1 ден за Гозо, 1 за Комино, 1 за Валета. Останалите неща, които са ме впечатлили на острова са Трите града -L-Isla (Senglea), Bormla (Cospicua), Il-Birgu (Vittoriosa) / за тях е е необходим около половин ден/; Мдина / и за там половин ден/, Марсашлок /рибарско селце/ - може да се комбинира с Pretty Bay, на мен много ми хареса и Palazzo Parisio /2-3 часа/... Препоръчвам и да си вземете билети онлайн за Хипогеумът Хал Сафлиени (The Hal Saflieni Hypogeum). Това е древен подземен храмов комплекс на възраст от 6000 години. Пускането вътре става на групи от по 20-30 човека и билетите свършват много бързо!
      Колкото това дали да си вземете кола - това е Ваш избор. Движението е от английски тип и лично мен това ме притесняваше дори като пешеходец :-)! Транспортът е достатъчно добре уреден и евтин, но от друга страна колата Ви дава пълна свобода! Задръстванията бяха предимно по крайбрежните пътища в пиковите часове.

      Изтриване
    2. Много ви благодаря! Блогът ви определено дава чудесна информация! Поздравления! Пожелавам ви още безброй приказни пътешествия :)

      Изтриване
  9. Здравейте, поздравления за пътеписа! Пътувам след 5 дни за Малта, можете ли да ме ориентирате за цените в супермаркетите- основни храни и вода и лесно ли се срещат такива магазини.Благодаря.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Нашето пътуване беше през 2011 г, така че дори да цитирам точни цени, не знам доколко ще бъдат актуални. Ние в големи супермаркети не сме пазарували, само в малки магазинчета в Буджиба и то предимно вода, сок, шоколад и др.подобни неща. По спомени - не беше изобщо скъпо, върти ми се в главата нещо от сорта на мин. вода (1,5 литра) - 0,60 - 0,80 цента, натурален сок (кутия) около 1,50 - 1,80 евро....Съжалявам, че не мога да бъда по-конкретна, но нямам наблюдения върху цените на храните по магазините.

      Изтриване
  10. Здравейте! Планирам да посетя Малта. Искам да попитам как е там през март. Подходящо ли е за пътуване и разглеждане? Не става дума за плаж разбира се.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Нямам представа как е времето в Малта през март, понеже нашето пътуване беше през септември, но според мен би трябвало да е достатъчно приятно за разходки и екскурзии. Естествено, какво ще е времето винаги е въпрос на късмет :-)!

      Изтриване
  11. Здравейте!
    Ходя на море основно за гмуркането, подводните красоти и подводни снимки.
    В тая връзка, имате ли впечатления за морето около Малта - растителен и животински свят, чистота на водата, видимост и т.н.

    ОтговорИзтриване
  12. Здравейте,
    искам да изненадам съпруга си с едно пътуване до Малта и ще ви бъда благодарна, ако ме насочите. Първо може ли да се пътува до там само с лична крта. Къде бихте ми препоръчали да отседнем и най-вече чрез фирма ли отидохте или някой сайт. Можете ли да ми препоръчате надежден сайт за резервации.
    Безкрайно ще ви бъда благодарна, ако и някой друг сподели опит!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте!
      Малта е в ЕС, така че, да, може да се пътува само с лична карта. За нашето пътуване не съм ползвала агенция, тогава и нямаше директни полети до там, така че се наложи да летим с прекачване в Италия. В момента Wizz air имат директни полети, така че от там може да си закупите самолетните билети. За това къде да отседнете - зависи от целта на пътуването - ако е за плаж бих препоръчала Мелиеха, ако е за разглеждане - несъмнено Валета би бил най-добрия избор, но каквото и да изберете, островът е малък, с добре развита транспортна система. При всички положения самоорганизирано би Ви излезнало много по-евтино отколкото с агенция. Сайтове за резервации има много - например booking, hotels.com, venere и още много, много други.
      Успех в организацията!

      Изтриване