неделя, 8 февруари 2015 г.

Остров Крит V част - Плажовете Балос, Фаласарна и Елафониси

Трите най-хубави плажа на Крит - Балос, Фаласарна и Елафониси се намират в западната част на острова. Бяхме решили да прекараме 6 дни на някой от тях и се спряхме на Фаласарна, като си въобразявахме, че оттам е достатъчно комуникативно да посетим и останалите.  На теория това е така, или беше, поне когато правех плановете за пътуването. На практика се оказа, че седмицата, когато пристагнахме на острова, KTEL минаха към зимно разписание на автобусите и това силно ни ограничи  от към пътувания. Проблемът беше, че за да стигнем до който и да е от двата други плажа, трябваше да хванем автобус от Кастели/Кисамос към 09.00 - 10.00 часа, а първият автобус от Фаласарна тръгваше в 10,00, което естествено правеше връзката невъзможна. Затова още с пристигането се настроихме, че ще си изкараме и 6-те дни на Фаласарна в пълна почивка и евентуално може да посетим Балос с корабче.

От Ханя до Фаласарна има по няколко автобуса на ден, така че той е най-лесно достъпният от трите красиви плажа на западното крайбрежие. Мястото се оказа прекрасно и честно казано, ако го бяхме посетили само за ден, може би изобщо нямаше да го оценя, защото най-вероятно щяхме да видим само големия плаж, който е от типа, който не харесвам. Има само няколко хотела, които на са в стил големи комплекси, и ако търсите някакви вечерни забавления - това определено не е вашето място. Бяхме отседнали във Falasarna Beach Hotel, намиращ се на 100-тина метра от плажа, на последната спирка на автобуса - е просто отдавна не бях попадала на такова спокойно място! Хотелчето е много прилично и определено го препоръчвам, всички стаи, с изключение на тези на първият етаж, предлагат прекрасна гледка към морето.

Предполагам, че в активния летен сезон е пренаселено, но втората половина на септември беше доста спокойно и се намираха усамотени места, каквито обичаме.

На места по плажа има розов пясък, което прави мястото доста екзотично!

Това е най-любимото ми място от Фаласарна - малко плажче, сгушено между едни скали, недалеч от големия плаж!

На километър от нашия хотел се намират останки от античния град Фаласарна.
Античната Фаласарна е основана още през VI век преди новата ера и е притежавала затворено пристанище, което било свързано с морето чрез канал. Градът е изоставен след мощно земетресение и местоположението му остава неизвестно до 1837 година, когато го открива британски пътешественик. В наши дни позицията му е на около 300-400 метра от морето, посещението е безплатно.

При пристигането ни във Фаласарна, видяхме в хотела брошури, за организирани круизи до Балос и Грамвуса и решихме, че можем да се възползваме. Но тъй като пристанището на Фаласарна се намира на около 4 километра от хотела ни, все го отлагахме. Накрая, последният ден се наканихме и стигнахме до там. Лодката тръгва в 12,00 на обяд, круизът трае около 5 часа и струва по 25 евро на човек. Още в 11,00 часа бяхме там, за момента единствените туристи. Повъртяхме се около корабчето, поогледахме се - няма и капитан. В една кръчма до пристанището, насядали 4-ма гърци и ни гледат. Питаме дали някой от тях е капитан на корабчето и един от тях ни казва, че чака да му се обадят от метеорологичната станция за разрешение дали може да отпътува. Честно казано, решихме, че ни върти някакви номера, защото сме единствените желаещи и седнахме да пием по едно кафе в очакване на още туристи. Към 12,00 часа вече се беше събрала група от около 15 човека и ние с облекчение решихме, че пътуване все пак ще има, още повече, че ни извикаха и да се настаним на корабчето. След още 15 минути ни обявиха, че корабчето няма да пътува, защото имало силно вълнение. Явно трябваше да търсим друг начин да ходим до Балос!
В активен сезон е възможно да се стигне до Балос с автобус от Кастели/Кисамос - по разписание имаше в 10,00; 12,00; 14,30 и 16,30 часа, цената на билета е 1,60 евро. Но както вече казах, точно за нашето пристигане, гърците най-подмолно подмениха разписанието и трябваше да търсим начин да стигнем до Балос от Ханя. От Ханя до Кастели има редовни автобуси (6,20 евро),  а от там тръгват корабчета до Балос и Грамвуса (25 евро). Решихме да питаме в някоя агенция колко струват екскурзиите до там и се оказа, че в крайна сметка с тях излиза по-евтино - 32 евро (16 евро за агенцията и 16 евро за корабчето). В Кисамос ни натовариха на една огромна лодка и тръгнахме.

Мястото е много красиво, но с ужасно много хора. Освен нашият голям триетажен ферибот, имаше още една голяма лодка и естествено да не забравяме и хората дошли със собствени коли. Ако се посещава със собствен транспорт, препоръчвам да се отиде преди 12,00 часа, когато се изсипват на веднъж стотици туристи! Другият вариант е да се отиде след 15,00 часа, когато корабите отплават за Грамвуса.

И между другото, от толкова пробиране в кой точно ден да отидем до Балос, избрахме първия, в който времето започна да се разваля. Валя дъжд, в далечината имаше и гръмотевици, но пък вижте какви контрасти :-)!

В лагуната Балос, могат да се наблюдават от 12 до 17 различни отенъци в цвета на морето...

Остров Грамвуса се намира недалеч от лагуната Балос и също е интересен за посещение.

На острова има крепост със стратегическо положение (от 1584 година), добре запазена и до днес. Грамвуса има още славата на пиратски остров, тъй като в определен период на него били заточени около 3000 критски бунтовници, без храна, и били принудени да станат пирати.

По "индианската нишка" може да се ориентирате от къде минава пътеката за крепостта :-). Ние изкачването го пропуснахме, тъй като имахме мускулна треска от изминаването на Самария.

Корабокруширалият през 1968 година кораб е неразделна част от пейзажа около острова.

Всъщност, за малко да не посетим най-хубавия плаж на остров Крит - Елафониси. Поради стечение на обстоятелствата, Елафониси остана за последния ден от нашия престой на остров Крит, а точно за тогава имаше прогнози за много лошо време с гръмотевични бури. Дори в агенцията, която ползвахме за Балос, ни казаха, че отменят екскурзията поради лошото време. Но как да си тръгнем от остров Крит без да сме посетели този прекрасен плаж? И така, в 09,00 часа бяхме на автогарата в единствения за деня автобус до Елафониси, честно казано искрено се изненадах, че имаше и други 5-6 човека при тази прогноза. Разстоянието от Ханя е около 70 километра, но автобусът го взима за 2 часа, цената на еднопосочен билет е 10 евро. Пътят минава през планинска област и на места е почти еднолентов, на едно място даже имаше ограничение 20 км/ч. Като пристигнахме на плажа, май на никой не му се слизаше от автобуса, защото се беше смрачило порядъчно и кротко си валеше :-)!

Както предишният ден на Балос и тук ни провървя на контрастни гледки :-)! Тъкмо когато слънцето изгря, и си помислихме, че все пак имаме късмет и времето ще се оправи, ей така изневиделица ни връхлетя най-силната буря, която ме е сварвала на открито. Добре, че беше за не повече от 5 минути, че както набиваше дъжд и пясък, просто нямам думи. На всичкото отгоре, като тичах да се скрия от бурята, се спънах в една скала покрита с пясък и си ръзкървавих пръстта, който в последствие се оказа счупен. Май ще го помня завинаги този плаж :-)!

Е, все пак имахме късмет да се порадваме и на слънчево време за около 2-3 часа...

От тези три плажа, най-много ми допадна Елафониси, въпреки перипетиите с бурята там. И честно казано, дори се радвам, че не беше перфектно слънчево време, защото най-вероятно този плаж, толкова празен, колкото ние го видяхме, не е бил никога. Ако трябва сега да избирам къде да нощуваме 6 нощи, със сигурност ще се спра на Елафониси, защото островчето е достатъчно голямо, за да предложи и по-уединени места. Освен това, наблизо има още един красив и не толкова популярен плаж - Кедродасос, който ние естествено нямахме възможност да посетим. Когато избирах хотели, това, което ме спря да бъдем тук е, че ми се стори, че мястото е трудно достъпно с обществен транспорт (има само един автобус на ден). Освен това, тогава нямах представа, че автобусите в Крит спират не само на регламентираните спирки, а и където им кажеш.
Имах още един плаж в плановете - не толкова популярният Lissos beach, но просто не ни стигна времето да го посетим, а мисля, че щеше да ми хареса.

Полезна информация:

*КРАЙ*

1. Ах, толкова красиво изглежда! А в това студено време, само за това си мечтая.